|
Sbormistryně Zdena Součková se na turné bála potlesku
Zemské noviny - 10. 11. 2000
Když před deseti lety Zdena Součková zakládala chlapecký pěvecký
sbor Pueri gaudentes, čítal šedesát mladíků od šesti do deseti let.
Dnes má toto těleso přes dvě stě členů, několik přípravek, vystupuje
v pražské Státní opeře, jezdí na zahraniční turné, vydává vlastní
desky a na dalších se podílí.
Na počátku souboru Pueri gaudentes, což lze přeložit jako Radostní
chlapci, sehrála svou roli ješitnost. Alespoň to tvrdí Zdena
Součková. "Neříkej mi, že v Praze nezvládneš založit chlapecký
sbor," popíchl ji před lety známý. "A protože nejen muži jsou
ješitní, zkusila jsme to," vzpomíná sbormistryně. Sama jako dítě
chodila zpívat do dětského sboru, vystudovala pedagogickou školu,
zamilovala se do loutek a loutkoherectví i vystudovala. Ale zpěv
nakonec upřednostnila. "Provdala jsem se za svého sbormistra, což
rozhodlo," říká Součková.
V roce 1990 se Zdena Součková s kolegyní Veronikou Hösslovou rozjela
po pražských školách a lákala do vznikajícího sboru chlapce z
prvních až pátých tříd. "Neustále jsem se potýkala s předsudkem, že
zpívání není pro kluky. Rovněž jsem musela vysvětlovat, že zpěv hlas
opravdu nezkazí a že mutací nic nekončí," vrací se zpět Součková.
ZKOUŠKA OHNĚM
Ostatně, se stejnými názory se potýká i nyní. Když loni na začátku
školního roku zopakovala náborové "turné" po školách, mnozí učitelé
ji zrazovali. "Pro kluky je přece vhodnější fotbal," namítaly
kantorky.
Po třech letech nacvičování se Součková rozhodla pro zkoušku ohněm.
Se sborem třiceti mladíků ve věku 9 až 14 let vyrazila na
sedmnáctidenní turné po Itálii. "Byla to ode mne troufalost,"
vzpomíná. "Kluci byli poprvé na zájezdě a chyběli jim návyky, které
se v jiných sborech automaticky předávají ze starších na mladší. Jak
se chovat před koncertem, jak se soustředit, složit si šaty a nebo
že se například během koncertu nedá smrkat."
Začínající sbor vždy na koncertě odzpíval vše, co uměl. "Bála jsem
se většího potlesku a případného přidávání. Museli bychom se totiž
opakovat," podotýká Součková, která se i strachovala, jestli se
jejím svěřencům nebude stýskat, zda se příliš neztrémují nebo
dokonce na pozdním koncertě neusnou. "Turné však skončilo úspěchem,
kluci se líbili. Uvědomila jsem si, že těleso je životaschopné,"
vybavuje si vedoucí.
Ve stejný rok dostal soubor Pueri gaudentes nabídku účinkovat ve
Státní opeře. "Kluci si uvědomili, že jsou potřeba a mají uplatnění.
Dostali se na prkna opery, kde se s nimi zacházelo jako s dospělými
umělci. Nedokážete si představit, jak to těm mladým mužům dělalo
dobře. Venku se chovají divoce, ale když vystoupají na jeviště, jsou
někdo. Při potlesku se ocitají na vrcholu blaha," říká Součková.
S prvními většími úspěchy stoupl i zájem dětí. Vznikly další
přípravky a navíc už sbor nemuseli opouštět kluci, kteří začali
mutovat. Vzniklo totiž i uskupení odrostlých pěvců, v kterém nyní
působí pětatřicet mladíků.
RUŠNÉ VÁNOCE
Menší děti zkoušejí jednou týdně, starší dvakrát. "Ti nejlepší
vystupují třeba jen dvakrát do roka, ti starší ale jezdí na soutěže,
na turné do ciziny, vystupují v opeře. Největší zájem je před
Vánocemi. Nabídek je tolik, že musíme mnohé odmítat," přiznává
Součková.
Malí i odrostlí pěvci zpívají vše - písničky, renesanční muziku,
barokní hudbu, grgoriánské zpěvy i modernu. "Neřekkla bych, že by je
nějaká muzika či období bavilo více než jiné. Vždy záleží na tom, co
jim zrovna nabídnu," domnívá se sbormistryně.
BOHUMIL KŘEČEK
|