|
45. Festival sborového umění Jihlava
Hudební rozhledy - září 2002
45. Festival sborového umění proběhl ve dnech 28. - 30.6. v Jihlavě.
I letos mám při psaní referátu týž problém: nikoliv co napsat, ale
co vynechat, abych ušetřil papír HR, za nějž platí jejich vydavatelé
notnou dávku nervové energie při shánění sponzorů. Nejdřív
statistika: 11 sborů, z toho 6 ženských, 1 mužský, 1 dětský a 3
smíšené. Převaha ženských sborů byla plánována: šlo jednak o
nesoutěžní porovnání úrovně těchto těles, jednak o uvedení skladeb
ze soutěže v r. 2002, která byla věnována tomuto žánru. Uvádím tyto
premiéry v pořadí , jak zazněly: Mieczyslav Makowski (Polsko) „Owce
i dzwonky“ (2.cena) – Sukův komorní sbor Benešov (dir. L.
Procházková), Veronica Tapia (Mexico) „Errre“ (cyklus 3 sborů 2.
cena) – Foerstrovo komorní pěvecké sdružení (dir. L. Vasilek),
Lubomír Denev (Bulharsko) „By the spring“ (cyklus 3 sborů 3.cena) –
Dívčí akademický sbor PF ZčU Plzeň (dir. D. Mandysová). Na festivalu
byly uvedeny i skladby ze soutěže v r. 2000, určené smíšeným sborům:
Yauken Paplauski (Ukrajina) „Pogoda jéžnej juž jeseni“ (2.cena) –
Krakowski chor kameralny (dir. M. Bachowska) a Clive Aucott (Nový
Zéland): Behold what manner of love (čestné uznání) – Pěvecký sbor
Iuventus Svitavy (dir. V. Burešová). Všem těmto sborům sumárně dík
za pečlivé nastudování, provedení potěšilo přítomné autory i
obecenstvo.
Dva zahraniční sbory byly oba svým způsobem přínosem. Na úvodním
koncertě vystoupil Krakovský komorní sbor s vynikající dirigentkou
M. Bachowskou, který provedl svůj program na vysoké úrovni a
kompozičně i interpretačně nejcennější a nejtěžší skladbu festivalu
K. Pendereckého Agnus Dei. Druhý zahraniční sbor byl skutečně
zdaleka: ženský sbor Jinyue z města Shenzenu v Číně, který řídil pan
Li-Xiu-IU. Sbor je hlasově školen v evropském operním způsobu zpěvu,
který vyložila na semináři hlasová pedagožka Li-Ke, a zpívá u nás s
neuskutečnitelnou technickou jednotností a výrazovým přesvědčením.
Samo vystoupení působilo zvláštním kouzlem, které jsou schopny
vytvořit patrně jen ženy z Orientu a jímž si od první chvíle získaly
publikum. Dramaturgicky byly nejzajímavější umělé skladby současných
čínských autorů, a to jak osobitou melodikou tak i formou doprovodu
– ať polyfonickou nebo akordickou. Tři zlomky ze skladeb C. Francka,
G. Bizeta a A. P. Borodina spíše než interpretací dojímaly snahou
sboru.
Naše účinkující sbory možno zařadit do dvou skupin: první, do nichž
patří sbory s tradicí zaručené úrovně dramaturgie i provedení:
Jihočeský vysokoškolský sbor z Českých Budějovic (J. Fuchs) a
Pěvecké sdružení ostravských učitelek (Vl. Kovařík). Druhou skupinu
tvořily sbory, které slibují určitý výhled do budoucnosti. Začínám
Foerstrovým komorním pěveckým sdružením., které by možná někdo
zařadil do prvé skupiny, ale já, myslím právem, je řadím do té
druhé: pro jejich dramaturgické a interpretační zaměření, jak je
uskutečňuje jejich mladší „šéf“ L. Vasilek. Další náznak příslibu
bylo možno zaznamenat při vystoupení Sukova komorního sboru také s
mladou dirigentkou L. Procházkovou i když všechno, co zazpívaly,
(ženy!), by patrně gramofonová firma „nekoupila“. Také další sbor –
Dívčí akademický sbor z Plzně (D. Mandysová) by možná patřil spíše
do první skupiny, ale zpívaly Bacha a jejich mládí dává přísliby do
budoucnosti. Dále píši o prvním skutečném „objevu“ festivalu: byl
jím Komorní sbor T. Votavy. Zpíval E. Elgara, Cl. Debussyho, J. B.
Foerstra aj. M. Fördeho. Je to 8 mladých lidí (4+4), jejich umělecký
vedoucí zpívá tenor a jen náznakovými pohyby vede svůj sbor. Zpívají
skutečně komorně, intonačně přesně a u nás s ne běžnou barevnou
fantazií. Jejich další vývoj by bylo dobře sledovat. Do této skupiny
řadím i další smíšený sbor: Iuventus (V. Burešová) – gymnaziální
sbor ze Svitav. Sympatické je, že přes svůj nízký průměrný věk, je
„mužů“ v podstatě tolik co „žen“ a že mají skutečné tenory. Zpívali
jako poslední sbor festivalu a bylo to optimistické zakončení.
Vrátím se však časově o jeden koncert zpět: k vystoupení sboru „Pueri
gaudentes“ z Prahy. Nejsou to už „chlapci“, ale, až na dva členy,
jsou to obrozenecky řečeno „jinoši“. Rekrutují se z odchovanců
dětských sborů manželů Součkových. Řídí je paní Z. Součková a
úmyslně jsem si je ponechal na závěr. Mužský sborový zpěv u nás v
podstatě již od r. 1945 pomalu umírá. Z té slavné éry mužských sborů
19. a 20. století zbývají snad jen Moravští učitelé. Zde nejde již
jen o sbory, ale i to, že se stává mrtvou hudbou takřka vše, co bylo
u nás pro mužský sbor napsáno, v prvé řadě uvedu jako příklad
„velké“ Janáčkovy sbory. To je historická ztráta. Proto všem, komu
není český sborový zpěv lhostejný, způsobí radost, že po hradeckých
Boni pueri vyrůstá další perspektivní mužský sbor. V Jihlavě jsme
slyšeli zdravé hlasy (i v prvních tenorech), kompaktní barvu, dobrý
rytmus – pod vedením zkušené dirigentky.
Součástí festivalu byl i letos seminář. Část z něho vedla zmíněná
paní Li-Ke, ale hlavní zájem se soustředil na přednášku Jiřího
Fuchse, docenta Jihočeské univerzity o jeho metodě hlasového školení
sborových zpěváků. Přednášející předvedl přesvědčivě a perfektně
praktické ukázky jak sám (začal svou uměleckou dráhu jako operní
sólista), tak se svým dívčím sborem. Myslím si, že toto téma by si
zasloužilo další termín, aby mohlo být řádně probráno, možná by se
našli i oponenti, protože se v mnohém J. Fuchs i dost podstatně liší
od rutinérského přístupu k této tematice. Já jsem se velmi potěšil,
protože takřka k totožným zásadám jsem po dosti dlouhém studiu,
přemýšlení a „experimentování“ dospěl ve své práci šéfa Slovenského
filharmonického sboru.
Jan Maria Dobrodinský
|