|
Pueri gaudentes a Jitro - Dvořák, Eben, Mácha
Cantus - 5/ 2004
K společnému muzicírování pozval na neděli 28. března 2004 do Sálu
Martinů HAMU pražský chlapecký sbor Pueri gaudentes jeden z našich
nejlepších současných dětských pěveckých sborů - Královéhradecký
dětský sbor Jitro. Kdo měl možnost se jejich společného vystoupení
zúčastnit, jistě nelitoval. Koncert nabídl totiž posluchačům hudební
hostinu z vybraných děl naší sborové literatury, ať již klasické,
nebo soudobé.
Úvodní část koncertu patřila hostitelům - chlapeckým a jinošským
hlasům. Otevřely ji půvabným sborem "Slunko" Zdeňka Kaňáka soprány a
alty sboru Pueri gaudentes. K oblíbeným číslům v programech našich
smíšených sborů patří Janáčkova adaptace skladeb nejvýznamnějšího
jubilanta letošního Roku české hudby - šestice Dvořákových
Moravských dvojzpěvů, v nichž se pod vedením sbormistryně Zdeny
Součkové rozrostli Pueri gaudentes i o mladé mužské tenory a basy. V
posledním díle prvé části koncertu zůstali na pódiu naopak jen muži,
v jejichž zdařilém provedení zaznělo známé dílo dalšího jubilanta
roku 2004 - "Missa adventus et quadragesimae" Petra Ebena. V
dirigentské roli se v této skladbě představil mladý, nadějný
sbormistr Jan Zapletal, který v tomto roce končí bakalářské studium
oboru Sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě UK v
Praze.
V této souvislosti je třeba pochválit manžele Součkovy za promyšlené
hledání a výchovu mladých sbormistrů schopných převzít v budoucnosti
jejich pomyslnou dirigentskou taktovku, ať již v dětském pěveckém
sboru Radost Praha (Helena Šmydková, Andrea Sušilová), nebo
chlapeckém sboru Pueri gaudentes (Jan Zapletal).
Druhá část koncertu pak patřila Královéhradeckému dětskému sboru
Jitro se sbormistrem Jiřím Skopalem. Nabídka jejich programu byla
skutečně výjimečná a jeho provedení odpovídalo nejnáročnějším
požadavkům umělecké interpretace. Plný, zvukově i barevně kompaktní
zvuk schopný naplnit velké koncertní sály i vyjádřit nejhlubší
lidské city, suverénní intonace, dokonalý, přirozeně pulzující
rytmus v české i latinské deklamaci - to vše řadí Jitro k českému
"rodinnému stříbru", k významným českým vývozním artiklům. Naše země
může být opravdu hrdá na výsledky umělecké práce, které ve srovnání
s okolím světem naše špičkové dětské pěvecké sbory dosahují.
Program dětského sboru Jitro, který bohužel nemáme příležitost
slyšet v Praze příliš často, se zaměřil na sborové dílo Petra Ebena
a Otmara Máchy. Ebenovy "Liturgické zpěvy" pro jednohlasý sbor a
varhany pocházejí z let 1955-60. Z rozsáhlého cyklu na slova proprií
svátečních a nedělních mší zazněla část "In Conceptione immaculata
B. M. V." (1. Introitus, 2. Graduale, 3. Evangelium, 4. Offertorium,
5. Communio). Skladby vycházejí z rytmiky i melodiky gregoriánského
chorálu; melodika chorálu je tu ovšem silně chromatizována.
Z tvorby nestárnoucího pražského skladatele Otmara Máchy si Jitro
vybralo jedno z posledních děl "Proverbia" (Salve, Femina, Vivite).
Náročné dílo umožnilo mladým zpěvačkám ukázat všechny přednosti
svých interpretačních schopností a blízký vztah k interpretaci
soudobé hudby. Jitro připravuje nahrávku nového CD, věnovaného
sborovému dílu Otmara Máchy a my se již dnes na ně můžeme právem
těšit.
I další dvě skladby Jitra byly z pera Otmara Máchy: premiéra
dedikované skladby "Ta moravská brána", sborová parafráze na
moravskou lidovou píseň, a známý, výrazově silný "Hymnus" v autorově
adaptaci pro dětský sbor, varhany a tympány.
Pochvalně je třeba se zmínit i o spoluúčinkujících
instrumentalistech - klavíristech Monice Šebestové a Michalu
Chrobákovi, varhanících Petru Hostinském a Františku Vaníčkovi i
výborné tympánistce Markétě Mazourové. Jejich vynikající výkony
podtrhly působivé vyznění všech skladeb večera.
Tečku za vydařeným koncertem obou sborů, který ozdobili svou
přítomností i oba protagonisté večera - Petr Eben a Otmar Mácha,
vytvořilo společné provedení Smetanova sboru "Proč bychom se
netěšili" z opery Prodaná nevěsta. Symbolicky tak vyjádřilo víru v
radostné perspektivy našeho sborového zpěvu, vyrůstajícího z
hudebních kvalit a nadšení našich mladých sborových zpěváků a
obětavosti a zápalu jejich sbormistrů.
JIŘÍ KOLÁŘ
|