|
Hodně jsem se od chlapců naučila
Talent, 11/2005
„Hodně jsem se od chlapců naučila...“, říká sbormistryně Zdena
Součková po patnácti letech působení v pražském chlapeckém sboru
Pueri gaudentes.
Chlapecký sbor Pueri gaudentes oslavil 15. výročí svého založení
hned dvěma koncerty. Představila se na nich všechna přípravna
oddělení (Pueri I, II a III) a chlapecká a mužská část Koncertního
sboru. Za dobu svojí existence Pueri gaudentes absolvovali turné do
mnoha evropských zemí, dvakrát do Japonska a úspěšně se umístili na
soutěžích doma i v zahraničí (1. cena z belgického Neerpeltu, 2.
cena z italského Lecca, zlaté pásmo na pardubické Soutěži Bohuslava
Martinů). Na svém kontě mají devět nahrávek, pravidelně spolupracují
se Státní operou Praha a Českým rozhlasem. Po výročním koncertě ve
Státní opeře (8. 10.) byla příležitost pohovořit se sbormistryní
Zdenou Součkovou o jejích dosavadních zkušenostech, a to nejen v
rovině hudebně-pedagogické.
S čím jste se musela před patnácti lety při zakládání sboru
poprat?
Nebylo to tak těžké, jak jsem čekala. Celkem se na nám sešlo hodně
chlapců, v roce 1990 jsme sbor začali zakládat s Veronikou Hösslovou
- spolupracovnicí, která se mnou ten první rok sbor vedla. Chlapce
jsme měli od první do čtvrté třídy. Nejtěžší pro mě bylo vnést do
sboru tradici určitého způsobu práce, na který jsem byla zvyklá z
dětského sboru Radost-Praha. Zde jsem vedla dlouhá léta přípravky, v
nichž vždy část dětí zůstávala a nově příchozí se od nich učili
základní zásady sborového zpěvu. Ve sboru chlapců na začátku nebylo
nic a já jsem musela začínat úplně od znova. To mě velmi zaskočilo a
překvapilo, protože moje zkušenost z Radosti-Praha byla úplně
odlišná - od včasného příchodu do zkušebny, od kázně na koncertech a
zájezdech. Druhý a třetí rok už nebyly tak náročné – to už jsme
nezačínali na zelené louce.
Problém s náborem dostatečného počtu zpěváků jste tedy řešit
nemuseli?
Nechtěli jsme sbor začínat ve velkém – neměli jsme ani dostatečné
prostory. Sídlili jsme tehdy ještě v Domě dětí a mládeže na Praze 7
a zde jsme se museli o zkušebnu dělit se sborem Radost-Praha a jeho
přípravkami. Na začátku nás bylo tak padesát, nerozrůstali jsme se
moc rychle a já ani nevěděla, jak dlouho sbor vydrží pracovat. Dnes
má sbor i s přípravnými odděleními dohromady dvě stě zpěváků.
Kdo Vás k založení sboru nejvíce inspiroval?
První impuls vzešel od Prof. Jiřího Skopala, sbormistra
Královéhradeckého dětského sboru Jitro. Mezi námi panuje již
dlouholeté přátelství. Již před rokem devadesát mi navrhoval, abych
zkusila založit chlapecký sbor i v Praze, dodal mi odvahy a dal
mnoho užitečných rad. Myslím, že bez něho by mě to samotnou nikdy
nenapadlo.
Každý dětský sbor si během své existence vytvoří úzký vztah k
některému ze soudobých skladatelů. Kdo by byl „dvorním skladatelem“
v případě Pueri gaudentes?
Určitě pan Pavel Jurkovič – je pro mě nejen skladatelem, ale i
vzácným přítelem a poradcem. Musím říct, že to byl právě on, kdo se
v Praze zasadil o založení základní školy s rozšířenou výukou
hudební výchovy. To on nám napsal první skladby upravené pro
chlapecký sbor, mnoho svých skladeb nám i věnoval, směřoval mě i
interpretačně – na jeho doporučení jsem například hned v prvních
letech sboru začala nacvičovat i skladby ze starších období a přes
můj údiv je chlapci přijali docela dobře. Dokázal na pravém místě
podpořit i první zpěváčky – ve svém vyučování je nikdy nezapomněl
před ostatními pochválit a poděkovat za dobrý koncert – kluci se pak
díky němu za zpívaní ve sboru nestyděli. Teď s námi v ZUŠ Šimáčkova
spolupracuje Emil Hradecký. Napsal pro nás již hodně skladeb - je to
moderní hudba, kterou mají kluci rádi.
Co kluky vlastně ve sboru drží? Můžete po těch letech posoudit,
proč někteří zde tak dlouho zůstávají a jiní odcházejí dříve?
Asi to bude dobrá parta ve sboru. Kamarádství jim většinou zůstane
na celý život. Jistě, jsou to také zážitky ze zájezdů, koncerty,
soutěže, ubytovávání hostů, poznávání nových zemí a tváří.
Jak je vlastně „postaráno“ o nováčky, kteří přestupují z
přípravky do koncertní skupiny?
Nejmladšími členy koncertního sboru jdou žáci čtvrté třídy. Z
přípravky nejprve vybíráme ty, kteří mohou jet na prázdninové
soustředění, potom jsou přezkušováni ze znalostí skladeb. Od září do
vánočního koncertu máme takovou zkušební dobu, kdy se rozhodne, zda
bude nováček ve sboru pokračovat či ne. Nejstarším členům v
chlapecké části sboru je pouze třináct čtrnáct let, proto zde tak
úplně nefunguje systém dohledu nad nejmladšími členy ze strany
zkušenějších zpěváků. Musím říct, že toto je oproti dívčímu sboru
rozdíl – děvčata (především ta starší) se věnují nováčkům daleko
více - asi je to i tím, že mají větší pocit zodpovědnosti a více se
u nich projevují pečovatelské sklony.
Jakých vlastností si u sborového zpěváka nejvíce ceníte? Jaké
vlastnosti by měl podle Vás mít?
(smích)
Jaké by měl mít a jaké skutečně má, v tom je velký rozdíl. Já na
klucích obdivuji upřímnost. Hodně jsem se od nich naučila a pořád se
učím. Ženy vidí všechno komplikovaněji, muži řeší problémy
přímočařeji. Když je nějaký problém, rovnou Vám o něm řeknou, zde
žádné intriky neexistují. Na druhou stranu méně dokáží udržet
pozornost, nemůžete jim moc dlouho mluvit do duše jako děvčatům.
Soustředit je, to je také větší problém. Děvčata naopak umí dělat
více věcí najednou. Hůře snášejí nepohodlí, dívky jsou naopak
trpělivější. Chlapci neprojevují při zpěvu hloubku svého prožitku
tak otevřeně, jako jsem to znala od děvčat, to je ale už taková moje
víra, že jim zpívání něco dává, i když to na sobě nedávají znát tak
zřetelně. Kluci jsou také hlučnější, živější, když se ale pro věc
nadchnou, je jejich vytrvalost opravdu neskutečná.
V rámci sborové docházky chlapci absolvují hudební nauku,
skupinovou hlasovou výchovu, několik z nich také doprovází na
nástroje v přípravných odděleních, vedle toho sami vydávají sborový
občasník „Vox“. Co však podle Vás chlapci ve sboru mimo těchto
(nejen) hudebních aktivit ještě získávají?
Především je to smysl pro kolektiv, dále větší sebekázeň, také
dochvilnost – bez ní se smysluplně pracovat nedá, na tom si
zakládám. Poznají také, co obnáší příprava koncertu a jeho
provedení. Dokáží se lépe vcítit do kůže interpreta a vážit si práce
ostatních. Jsou i více kritičtí a umí trefně zhodnotit práci
druhého.
Jaká část sboru se věnuje hudbě dál?
Několik našich členů studuje zpěv nebo hudební nástroj na
konzervatoři nebo hudební akademii, několik jich studuje hudební
vědu. Hodně našich členů zakládá vlastní kapely. Polovina z nich
navštěvuje některou z pražských ZUŠ. Když jsme vloni ve Vilniusu
navštívili pana Miškinise, ptal se mě, kolik chlapců ve sboru hraje
na nástroj. Na moji odpověď, že polovina, energicky odvětil: „A proč
ne všichni?!“ Tam jsem si uvědomila, jak velký je rozdíl v tradici
hudebního vzdělávání v pobaltských zemích.
Vraťme se ale zpět k Vám, kdo patří k vaším nejbližším sborovým
kolegům, jaká osobnost Vás nejvíce ovlivnila?
Začala jsem pracovat s manželem v Radosti-Praha, kde jsem rovněž i
předtím zpívala. Velkým vzorem byli pro mě manželé Jiřina a Milan
Uherkovi, sbormistři libereckého Severáčku. Dále určitě Alois Motýl
- dirigent Šumperského dětského sboru, Josef Baierl ze Sušice, Pavla
Jurkoviče jsem již zmiňovala. Velký vliv na mě měla i osobnost
skladatele Miroslava Raichla. Těch vzorů je velmi moc.
S čím musí počítat začínající sbormistr? Jaké vlastnosti by mu
neměly chybět?
Především musí být hodně trpělivý. Ve sboru stále začínáte znovu, je
to taková sisyfovská práce. Myslím si také, že vedle hudebního
nadání je snad ještě důležitější nadání pedagogické. Pokud by byl
dobrý hudebník, a neuměl pracovat s kolektivem, nevěděl by, jak ho
ovládat, potom by jeho práce přinášela malé výsledky. Musíte také
umět nadchnout pro hudbu. Každý pedagog potvrdí, kolik sil stojí
zaujmout nejmenší zpěváčky v přípravkách. Na druhou stranu je to
zase velké povzbuzení, když vidím, že se jim líbí skladby, co
zpíváme. Musíte umět pochválit a také potrestat. Nesmíte na sobě
nechat znát žádné pochybnosti, před dětmi musíte vystupovat
suverénně a přesvědčivě.
Je také obtížné najít hranici mezi drilem a zábavou – já jsem spíše
zastánce té volnější metody. Pokud dítěti vysoké nároky nevadí, je
ochotno sboru obětovat hodně času a píle a výkony a výsledky jsou
pak skvělé. To vše může fungovat, dokud se nedostaví pocit, že o
něco přichází. Je to stejné jako ve sportu.
Na co kladete jako sbormistryně největší důraz? Je to precizní
interpretace nebo sounáležitost kolektivu?
Nejlepší by bylo oboje – jak vyspělá hlasová technika, tak i dobrá
atmosféra ve sboru. Kdybych se ale měla rozhodnout, vzala bych na
soutěž nebo zájezd spíše přesvědčené nadšence s upřímným zanícením
pro hudbu a sborovou práci, kteří se i třeba prozatím se svým hlasem
teprve učí pracovat. Dále je pro mě nepostradatelná vzájemná důvěra.
Velmi si cením, když se chlapci sami svěří s nějakými svými
prohřešky či rozpory.
Mám taky radost, že okolo sboru se vytvořil tým lidí, na které se
mohu spolehnout. Ať je to druhý sbormistr sboru Jan Zapletal,
hlasová poradkyně Markéta Džuneva, klavíristka Monika Šebestová nebo
manažerka Renée Lavecká a nepostradatelná tajemnice sboru Alena
Vogelová. Je to bezvadný pocit mít okolo sebe lidi, kteří se sborem
rádi pracují. Velkou oporou je také pomoc rodičů, bez nich by řada
věcí jako zájezdy a prázdninová soustředění ani nešla zorganizovat.
Je nějaká vzpomínka ze zájezdu, nějaký moment z koncertu, který
se Vám hluboko vryl do srdce? Vybavujete si nějaký úspěch, který Vám
vždy dodá další energii k práci?
Nejsem typ člověka, který často vzpomíná. Pro mě je vždy největší
zázrak, když dítě v sobě najednou objeví, že něco umí. Mám v
přípravce i chlapce, co mají problémy zopakovat vyšší tóny a nebo
čistě zazpívat dvojhlasně. Je to bezvadný pocit, když zažijete
společně s nimi moment, kdy se to konečně podaří. Podobné pocity
zažívám i v „karanténě“ – skupině chlapců v období mutace, kteří
zkouší po dobu jednoho roku sami mimo koncertní skupinu. Je to pro
ně těžké období – vlastní hlas je zrazuje, učí se pracovat s hrudním
rejstříkem, najít a rozvinout hlas mužský.
Je „karanténa“ pro zpěváka nebezpečným obdobím? Odchází Vám v
tuto dobu ze sboru hodně chlapců?
Ano i ne – někteří z nich řeknou rovnou na začátku, že již
pokračovat nebudou, jiní zůstávají. Je to komplikované období – ve
škole jsou na ně kladeny vyšší požadavky, hodně se jich rozhodne
věnovat se aktivně nějakému sportu či jiným zálibám.
Jaká je ve vašem sboru věková hranice, je-li nějaká?
Muži zůstávají do 25, někdy do 26 let. Máme zde i vysokoškolské
studenty, někteří členové zpívají již od založení sboru! S mužskou
skupinou zkoušíme zčásti odděleně, každý sbor má vedle společného i
svůj vlastní repertoár. Je to závislé na aktuálním složení sboru a
obsazení hlasových skupin.
Říkala jste, že se málokdy ohlížíte dozadu, spíše myslíte na
koncerty, které Vás teprve čekají. Jaká je tedy teď ta nejbližší
budoucnost sboru?
V současné době vybraná skupina chlapců pravidelně účinkuje na
představeních Bizetovy Carmen ve Státní opeře Praha. Koncem
listopadu nás čeká koncert ve Štětíně, kde provedeme s chlapeckými
sbory z Varšavy a ze Štětína a Štětínskou filharmonií Chichesterské
žalmy Leonarda Bernsteina. Chlapecké sólo a kvartet tohoto velmi
náročného díla bylo svěřeno našemu sboru, čehož si velmi vážím. V
roce 2006 bychom chtěli uspořádat společný koncert s pardubickými
Bonifantes.
Zdena Součková své pedagogické a umělecké vzdělání získala na
pedagogické škole v Berouně. Ve studiích pokračovala na DAMU v
Praze, kde se specializovala v oboru loutkoherectví. Protože se vždy
velmi zajímala o dětský sborový zpěv, věnovala veškeré své úsilí
povolání sbormistryně. Spolu se svým manželem vedla od roku 1969
dětský sbor Radost - Praha. V roce 1990 založila chlapecký sbor
Pueri gaudentes. Své pedagogické vzdělání uplatňuje v Základní
umělecké škole v Šimáčkově ulici, kde oba sbory působí. V roce 1997
jí byla udělena Cena Františka Lýska, nejvyšší ocenění
sbormistrovské činnosti v České republice.
LUCIE BERNÁ
|